Kolposkopi Nedir ? Bilinmesi Gerekenler

Kolposkopi nedir bilinmesi gerekenler genel olarak bakıldığı zaman Kolposkopi doktorun rahim ağzını incelemesine olanak veren ve girişimsel olmayan bir yöntem olmaktadır. Yaklaşık olarak 6-40 kat büyüme özelliği bulunan kolposkop adı verilen ışıklı bir alet ile rahim ağzını daha net görüntüleyecek ve rahim ağzını daha net değerlendirebilecek bir işlemdir. Klinik bir işlem olarak bu yöntem de ışıklı bir büyüteç ile yapılır ve çıplak gözle yapılan jinekolojik muayeneye göre daha avantajlıdır.

Kolposkopi Nedir?

Kolposkopi nedir genel olarak bakıldığı zaman kadın hastalıkları alanında yaygın olarak kullanılan inceleme aletlerinden biridir ve birçok kadının yaptırmış olduğu yaygın tarama yöntemlerindendir. Genellikle jinekolojik muayene sonrasında doktorların gerek gördüğü durumlarda hastalara tarama yapılır. Vajinal kolposkopi önerilen hastalarda bu işlemi duyduğunda ağrılı ve acılı bir işlem olacağını düşündüğü için korkarlar fakat bu işlem alanında uygulanan en yaygın yöntemlerden olduğu için korkmaya gerek duyulmaz.

Kolposkopi Hangi Hastalıklarda Yapılır?

Kolposkopi hangi hastalıklarda yapılır için özellikle klinik belirtileri olmayan rahim ağzı kanserinin erken evrelerinde saptanabilmesine yardımcı olmaktadır. Özellikle sitolojik sonuçları ve smear testi anormal çıkan veya HPV testinde pozitif gelen hastalarda rahim ağzının değerlendirilmesi için Kolposkopi uygulanmaktadır. Rahim ağzı kanseri yavaş bir şekilde ilerleyen bir kanser olduğu için jinekolojik muayenelerde yaşanan değişimler rahat bir şekilde değerlendirilir. Bunun dışında hangi hastalıklarda yapılır bakıldığında,

• Rahim ağzı kanseri teşhisi
  • Vulvadaki şüpheli lezyonların değerlendirilmesi
  • Kadınların dış genital bölgesindeki tanılar
  • Vulvanın kaşıntı olması durumunda değerlendirme
  • Vajina dokusunda kanser gelişebilecek değişikliklerin tanısında
  • Gebelik dönemlerinde

Kolposkopi Nasıl Yapılır?

Kolposkopi nasıl yapılır konusunda bu yöntem kadınlar arasında endişe uyandırabilmektedir. Bu işlemi neredeyse ağrısız ve neredeyse risksiz bir uygulamadır fakat yine de yaşanan endişeler kişileri rahatsız edebilir. Kolposkopinin yaratacağı endişeyi azaltmak için işlemin tüm detayları doktorla tarafından anlatılır. Kolposkopi işleminde net bir görüntü alınması için adet döneminde olmaz ve bu işlemden bir veya iki gün öncesinde cinsel ilişkiye girilmesi tavsiye edilmez.

Kolposkopi işleminden bir veya iki gün öncesine kadar tampon, vajinal ilaç, vajinal duş yapılması önerilmez. Kolposkopi işlemi öncesinde doktorların önerebileceği basit ağrı kesiciler kullanılabilmektedir. Tamamen klinik bir ortamda yapılır ve işlem sırasında kişiler ayakları destekli bir masada sırt üstü uzanır. Vajinayı açmak için bir aparat yerleştirilir ve daha net bir görüntü alınması için alet özel bir solüsyon ile yıkanır. Kolposkopi yaptıranların yorumları ile bu işlem tamamen acısız ve hasarsız olduğu görülmektedir.

Kolposkopi Kimlere Yapılır?

Kolposkopi kimlere yapılır için özellikle klinik belirtilerle saptanamayan rahim ağzı kanserinin erken evrede saptanmasına yardımcı olmaktadır. Özellikle diğer test sonuçları normal çıkan ve HPV testinde pozitif gelen hastalarda rahim ağzının değerlendirilmesi için kolposkopi uygulanır. Kolposkopi işlemi genellikle biyopsi yapılıp yapılmayacağına göre değişebilen bir durumdur ve genellikle işlem 5 ile 15 dakika arasında sürmektedir.

Kolposkopi acı verir mi bakıldığı zaman bu işlem sırasında kolposkop aparatı vajinaya girmediği için herhangi bir ağrı veya acı hissedilmez. Rahim ağzını açık tutmak için kullanılan vajinal spekulum kullanıldığı için hafif bir baskı hissedilebilir. Daha net görüntü almak için serviksin silinmesinde kullanılan solüsyon batma veya yanma hissine neden olabilmektedir.

Kolposkopi sonrası nelere dikkat edilir konusunda bu işlemden sonra biyopsi yapılmadıysa günlük aktivitelerde herhangi bir kısıtlamaya gidilmesine gerek kalmaz. Birkaç gün içerisinde çok hafif bir şekilde kanama ve akıntı durumu yaşanabilir.