SPİRAL NEDİR?

Spiral veya Rahim İçi Araç (RİA), spermin bir yumurtaya ulaşmasını ve onu döllemesini engeller ve döllenme olsa bile endometriyumu bozar ve döllenmiş bir yumurtanın yerleşmesini engeller. Günümüzde RİA, dünyada en yaygın kullanılan doğum kontrol yöntemlerinden biri olmaya devam etmektedir. Yaygın ve sıklıkla kullanılmasının nedeni, uygulanmasının kolay olması, ekonomik olması, takıldığı an çalışmaya başlaması ve çıkarıldıktan hemen sonra doğurganlığın geri gelmesidir.

Spiralin Yapısı Nedir?

Spiral, bakır bir telin etrafına sarılmış ve rahmin iç duvarına uyum sağlayan polietilen (plastik) konstrüksiyondan yapılmış T şeklinde bir cihazdır. Spiralin direkt X ışınlarında görülmesini sağlayan baryum sülfat, sarmalın dış kısmında yer alır. Spiralin alt ucuna, spiralin kolayca çıkarılması için iplikler yerleştirilir.Bu ipler aynı zamanda yapılan rutin kontrollerde spiralin kaymadığını ve olması gerektiği yerde durduğunu bize gösterir.

Bakır spirallerin yanı sıra hormon içeren spiraller de mevcuttur. Bu spiraller içerdikleri progesteron hormonu sayesinde etkilerini gösterirler ve koruma sağlarlar.

Spirallerin Etki Mekanizması Nasıl İşler?

RİA rahime yerleştirildiğinde vücut tarafından yabancı bir madde olarak algılanır ve inflamatuar yanıt oluşturarak yanıt verir. Bu iltihaplanmanın neden olduğu lokal reaksiyon, spermin rahim duvarına yapışmasını engeller ve fetüs gelişemez.

Spiralin Koruyucu Etkisi Ne Kadar Sürer?

Spiralin koruyuculu etkisi takıldığı anda başlar ve çıkarıldığı anda son bulur. Ülkemizde kullandığımız spirallerin ortalama 5 ila 10 yıl koruma süresi vardır. Spiralle korunan kadınların, spiralin koruyuculuk etkisinden daha uzun süre faydalanabilmeleri için, her yıl rutin kontrollerini yaptırmaları ve varsa spiralle ilgili problemlerini doktorlarıyla paylaşmaları gerekmektedir.

Spiralin koruyuculuk etkisi içerdiği bakır ve progesteron miktarı ile orantılıdır. Her markanın farklı miktarda içerikleri olacağı için spiralin markasına göre farklı etkinlik süresi olacaktır. Ancak tüm ürünlerin en az 5 yıl koruyucu etkisi vardır.

Koruyuculuk Oranı Nedir?

Diğer spiral koruma yöntemleri ile karşılaştırıldığında koruma oranı oldukça yüksektir. RİA takan kadınların sadece %2'sinde gebelik gelişme riski vardır. Bobinin bakır ve progesteron içeriği zamanla düştüğü için ortalama 5 yılda bir bobin değiştirilmelidir.

Spiral Ne Zaman Takılabilir?

Genelde adet bitiminde spiral takılması önerilir.

Bu işlem sırasında rahim ağzı daha geniş olacağı için spiral rahatlıkla uygulanabilir. Ancak adet görmeseler bile hamilelik testi yaptırarak hamile olmayan kadınlara da uygulanabilir.

Nasıl Takılır?

Spiral takılımı birkaç dakika içinde yapılır. İşlem öncesi jinekolojik muayene ve USG ile uterusun yapısı ve pozisyonu değerlendirilir. Spiral takılması için engel bir durum yoksa spekulum takılarak rahim ağzı antiseptik solüsyonla temizlenir. Tenekulum denilen aletle rahim ağzından tutularak rahme ideal pozisyon verilir ve spiralin aplikatörü vasıtasıyla spiral rahim içine güvenle yerleştirilir. Spiralin ipi 0. 5- 1 cm olacak şekilde kısaltılarak işlem tamamlanır.

Bobin yerleştirildiğinde kasık bölgesinde hafif bir spazm ve kramp benzeri ağrı hissedilebilir. Bunu önlemek için işlemden önce ağrı kesici ilaç önerilebilir. Bobin yerleştirildikten sonra rahim ağzından çok hafif kanama olabilir. Hasta, doktor tarafından  durumun prosedürle ilgili olduğu ve telaşlanmaması gerektiği konusunda bilgilendirilir. Helezon takılır takılmaz koruyucu etki başlar. Son adımda USG, sarmalın rahimdeki normal konumunda olduğunu görüntüleyerek doğrular. Bobin yerleştirilmesinden bir ay sonra Bobin USG kontrolü ile değerlendirildi. Başka bir sorun yoksa, yıllık muayene ile spiral muayene yapılır.

Spiral kullanan kadınların dikkat etmesi gerekenler;

Spiral takıldıktan sonra yüksek ateş, halsizlik, kasık ağrısı, kötü kokulu akıntı yaşarsanız hemen doktorunuza başvurun!

Spiral çok yaygın ve etkili bir korunma yöntemi olmasına rağmen, yıllık kontrollerinizi ve pap smear testinizi yaptırmayı unutmayın!

Spiral takıldıktan sonraki ilk 3 ay daha ağır kanama yaşayabilirsiniz ancak başka bir sorununuz yoksa sonraki aylarda bu şikayetleri yaşamamalısınız. Bazı hastalarda bu tür şikayetler ilk 3 ayda ortaya çıkmayabilir.

Bobini kullanırken ipi hissetmiyorsanız, muayeneyi beklemeden doktorunuza başvurun!
Adetiniz gecikirse, hamile kalma şansınızın %2 olduğunu unutmayın ve hamilelik testi için doktorunuza gidin!
Spiralin sizi sadece hamilelikten koruduğunu unutmayın! Cinsel yolla bulaşan hastalıklara dikkat!