Over Kisti Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Over Kisti Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Çoğunlukla kadınlarda 20 ile 45 yaşları arasında görülen Over Kisti, daha çok bilinen adıyla yumurtalık kisti anlamına gelmektedir. Çok nadiren de olsa çocuklarda ve daha ileri yaşta yaşlılarda görülmesi de muhtemeldir. Bu kapsamda günümüzde kist sorunları ile ilgili geliştirilmiş tedavi yöntemleri bulunuyor olmasının yanı sıra cerrahi müdahale aracılığıyla tedavi de gerçekleşebilmektedir.

Çoğu zamanda iyi huylu olarak teşhis edilen Over Kisti, nadiren de olsa kansere dönebilme ihtimalini barındırmaktadır. Dolayısıyla tedavi edilmesi ve gerekli olan müdahalelerin zamanında yapılması tavsiye edilir. Overt Kist sebepleri kapsamında en ön plana çıkan etkenler genetik faktörlerdir ve genetik faktörlerin dışında da dışsal belirleyicilerin de etki edebildiği belirtilmelidir.

Over Kist sebepleri arasında genetik faktörlerin dışında

• Erken yaşlarda ortaya çıkan hormonal değişiklikler
  • Yağ bezeleri üzerinde gözlemlenen bölgesel komplikasyonlar
  • Yine erken yaşlarda ortaya çıkan gelişim bozuklukları
  • Düzensiz ve sağlıksız beslenme, genetiği değiştirilmiş besin tüketimi

Gibi temel odak noktaları en aktif belirleyici faktörler arasında yer almaktadır. Bununla birlikte genetik faktörlerin en temel belirleyici olduğu belirtilmelidir.

Over Kisti Nedir?

Over kisti, belirtilmiş olduğu gibi çoğunlukla yumurtalık kisti olarak bilinir. Anlaşılacağı üzere bölgesel olarak yumurtalık bölümünde oluşum gerçekleşen kist, rahmin iki tarafında yer alan progesteron ve östrojen hormonlarının üretilmesini sağlamaktadır. Östrojen hormonu sağlıyor olmasından dolayı kadın üreme sisteminin en önemli bileşenleri arasında yer alan Over yani Yumurtalık bölümü, bazı durumlarda genel sağlığın olumsuz yönde etkilenebileceği durumlara sebebiyet verebilmektedir.

Bu bağlamda Over bölümü içerisinde bulunan bezlerin sıvı ile dolması olasıdır. Belirtilen bezlerin sıvı ile dolması ya da kist duvarı etrafında çeşitli komplikasyonlar oluşması durumunda Over Kisti ciddi sorunların oluşabilmesine zemin hazırlayacak bir duruma gelir ve çoğunlukla iyi huylu olmasına karşın ciddi sağlık sorunlarının yaşanabilmesine sebep olabilir. Bilindiği haliyle Over Kisti genel olarak iki farklı şekilde oluşabilmektedir.

Over Kisti Belirtileri Nelerdir?

Kadınlar tarafından en çok merak edilen sorunların başına gelen Over Kisti belirtileri nelerdir? sorusunun bu denli merak ediliyor olmasının sebebi yumurtalık bölgesinde yaşanan sağlık sorunlarının gerek ciddi bir mahiyete sahip olması gerekse pek çok kimsenin bu sorunlardan mustarip olmasıdır. Over Kisti belirtileri arasında bariz bir şekilde ön plana çıkan bazı komplikasyonlar teşhis konusunda önemli ipuçları sağlayabilmektedir.

Over Kisti belirtileri genel hatlarıyla şu şekildedir:

• Adet düzensizliklerinin oluşması ve bir süreliğine adet görmeme durumları
  • İdrar yolundan kaynaklanan şikayetler
  • Cinsel birliktelik sırasında şiddetli ağrılar
  • Kaçla bölümünde ciddi düzeyde ağrılar ve göğüslerde yüksek düzeyde hassasiyetin oluşması
  • Kasık ve karın ağrıları
  • Karında gözlemlenen kalıcı şişlikler
  • Sindirim sisteminde ortaya çıkan/çıkması muhtemel bozukluklar
  • Hızlı ve sıradan olmayan kilo artışı ve normalden fazla kıllanma
  • İştah kaybı, yüksek ateş ve şiddetli olan ağrılar.

Gibi temel faktörler Over Kisti belirtileri arasında yer alıyor olmakla birlikte yumurtalık kistlerinde bazı durumlarda hiçbir belirti gözlemlenmediği gibi muayene sonucunda rastgele de teşhis edilebilmektedir. Bu tarz kistlerin hemen ve kolaylıkla tedavi edilebildiği belirtilmelidir.

Over Kisti Tanısı Nasıl Konulur?

Kadınlar tarafından bir diğer merak edilen konu da yumurtalık kistleri sonucunda yaşanan sağlık sorunlarında nasıl tanı konulduğudur. Bu kapsamda Over Kisti tanısı, tamamen uzman doktorlar tarafından konulması gerekir. Düzenli olarak gerçekleştirilmesi gereken pelvik muayenelerinde Over Kist tanısı koyulması mümkündür.

Over Kisti Nasıl Tedavi Edilir?

Belirtilmiş olduğu gibi Overt Kisti tedavi yöntemleri arasında özel olarak geliştirilmiş herhangi bir ilaç bulunmuyor olsa da doğum kontrol hapları başlangıç aşamasında doktorlar tarafından tavsiye edilebilmektedir. Dolayısıyla ilk aşamada doğum kontrol haplarıyla kistin düzenlenmesi mümkün olmakla birlikte kistin kansere dönüşme riskinin bulunması ya da buna benzer bir riskin taşınıyor olması durumlarında zorunlu olarak cerrahi müdahale gerekmektedir.

Yumurtalık Kisti Cerrahi Operasyon

Over Kisti bir diğer ismi ile yumurtalık kisti kanser riski içermesi ya da kansere dönüşme olasılığının bozulması durumunda cerrahi müdahale ile tedavi edilebilmektedir. Bu bağlamda Laparoskopi ve Laparatomi adı verilen cerrahi müdahalelerin yapılması gerekmektedir. Laparoskopi cerrahi müdahalesi daha küçük çaplı kistlerde kullanılan yöntem olmakla birlikte daha büyük yapıya sahip ve kansere dönüşme riski yüksek olan kistlerde ise Laparotomi cerrahi müdahalesi tavsiye edilir.